h1

Minimuffins

2010/02/25

De här minimuffinsarna blev sjukt poppis på min födelsedagsfest och även på jobbet. De är små, jättegoda och lätta att göra.

Först behöver du små formar, jag köpte mina på Lagerhaus. Det blir ungefär 45 muffins med dessa.

Smält 150 g margarin och låt det svalna. Blanda 2 dl socker, 1½ dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver, 1 msk vaniljsocker och 3 msk kakao  i en skål. Tillsätt det smälta margarinet och 2 ägg och rör ihop till en smet.

Fördela smeten i formarna. Det är nästan omöjligt om du inte använder en spritspåse (finns på ex. ClasOhlsson!). Grädda i mitten av ugnen, 200 grader,  i ca 12 minuter, så ser de ut så här sen. Det funkar alldeles utmärkt i gasugn också.
Tillägg: Jag har bara testat att göra dessa i gasugn och för det är tiden och temperaturen perfekt, men man kanske får testa sig fram. Dessutom, fyll formarna till ungefär 2/3 eller drygt hälften :)

Om du vill och det är klart du gör, så kan du garnera småttingarna. Den här goda frostingen har jag gjort på 100 g Philadelphiaost, ca 30 g rumstempurerat smör och florsocker efter smak. Jag har inte hittat de perfekta måtten än, men jag kör på det där ungefär.

Smaklig spis!

33 kommentarer

  1. Får jag komma på minimuffinskalas?


  2. Ser sjukt gott ut. :)
    Måste testa snart,


  3. Jag bakade äppelmuffins med special k/siraptopping idag :) Smakade som äppelpaj och äppelkaka på en och samma gång typ :) Men måste säga det att dina blev finare ;D


  4. underbart ju! måste provas


  5. Åh, nu blev jag galet sugen på att baka :D


  6. Namnamnamnamnam. :D


  7. Tack! Ska provas inom en snar framtid. :)


  8. Hur små är formarna? :) ser ut som typ knäck-/ischokladformar :)


  9. Nee va sööta:) Vill jag ju testa, älskar cupcakes:) Tack för tipset!

    Och så vill jag ju säga att jag verkligen gillar dina bilder, du är otroligt duktig! Roligt att följa:)
    /Pia


  10. Helena: De är faktiskt lite större än knäck-/ischokladformar. Och gjorda i papper, fast fortfarande stadiga :)


  11. oh, nam! kos deg!


  12. Såg riktigt goda ut, liknar chokladpudding uppifrån! Posta över några till mig tack!


  13. Riktigt fina blir de ju! Nästan så att jag måste testa dem… Fast jag har 77 andra recept jag måste baka först. Men sen så!


  14. Mumsigt värre ju!


  15. åh gott! måste verkligen prova dedär :D


  16. Mums så gott! Det här måste jag prova :)


  17. ÄNTLIGEN ! Haha… jag har varit sugen hela veckan. Sen jag åt upp den där sista. Jag kunde väll inte spara den heller.. rena tortyren att se den stirra tillbaka på mig när jag öppnar kylskåpet. ;)

    Synd bara att jag måste ta mig till Lagerhaus för såna där formar, för dem var verkligen i perfekt storlek. Varför har man inte körkort ?? Adam åker ju knappt personbilen längre. Tusan.. ;)

    Anyway.. här ska bakas. ;)


  18. Hah, nä det är damm på sensorn efter allt freelensande ;)
    Snö-glitter ofcourse!!! Omanliga bilder igen, sjukt omanligt.


  19. Sv: Men ååh tack!!! Vad glad jag blir:)
    Ha en jätteskön helg!
    /Pia


  20. Mums. :D


  21. måste ju nästan testa ;)


  22. TAck för tipset! Undrade just hur jag skulle kunna göra 100 st minicupcakes ^^


  23. Sedan jag såg detta inlägg har jag gått och tänkt på dessa minimuffins och inatt drömde jag att jag bakade dessa :) Haha! Ska ta och baka dessa godingar idag tänkte jag =)


  24. Meeeeeeen….. ! Jag kan inte baka. Dem blev asfula. Du borde så tagit med den bilden där man såg hur mkt mängd man hade i varje form. För jag har för mig att jag såg en sån bild i din kamera när du var här.. Anyway. Super fail på mig med dessa. Lite för mkt smet i och så hade jag dem inne för länge så dem är hårda, mest i kanterna och på ytan men still, ingen hit alltså. HAHA.. Vilken katastrof jag är. ;)

    Ska prova igen på min mammas födelsedag och hoppas det går bättre då ;)


  25. Jätte häftiga små :)


  26. Tack så jättemycket för receptet, har varit så nyfiken på det väldigt länge! Dags att baka!


  27. Hur gör du toppningen egentligen? Är inte philadelphiaost för hårt för att fluffa sådär?


  28. Johannes: Jo, det kanske det är egentligen.. Men jag körde ner frostingen i spritspåse också och det funkade jättefint. Vankas det brunch eller?! :D


  29. Haha nej, inte på ett tag… :) Men min Emmalutt kommer ju hem ikväll!


  30. Hallelujah va gott de såg ut :)
    Måste säga att jag ÄLSKAR din header.


  31. Aaargh… glömde helt bort muffinsformar och hinner inte gå och handla det. Skit också


  32. Åh, jag älskar dina bilder! Underbart fina! :)


  33. Jättesöta! Jag provade att göra dem, och de blev jättebra!



Lämna en kommentar